طب سنتی

داروهای گیاهی،بیماری ها،،درمان و ...

طب سنتی

داروهای گیاهی،بیماری ها،،درمان و ...

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

خواص اسفناج

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۴۸ ب.ظ
Spinach اسفناجاسفناج(اسفاناج)
نام علمی Spinacia oleracea
گیاه شناسی
اسفناج گیاه بومی ایران است و از اوائل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت . بطوریکه در تاریخ مسطور است اسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت میشده است . کشت اسفناج در سال 1806 در آمریکا شروع شد .
اسفناج گیاهی است یکساله دارای ساقه ای راست به ارتفاع نیم متر که برگهای آن پهن و نرم مثلثی شکل برنگ سبز می باشد . اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقا
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۲ ، ۱۹:۴۸
امیرحسام شفیعی

خواص عدس

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۱۱ ق.ظ
عدس Lentilعدس
نام علمی Lens culinaris medic
عدس یکی از حبوبات است که از قدیم الایام در اکثر نقاط دنیا کشت می شده است . گیاه شناسان اعتقاد دارند که عدس حتی قبل از تاریخ نیز وجود داشته است . عدس از نظر مقدر پروتئین بسیار غنی است و دربین گیاهان فقط لوبیای سویا بیشتر از عدس پروتئین دارد .
عدس گیاهی است یکساله که ارتفاع آن بیش از 30 سانتیمتر نیست . برگهای آن دارای 6 تا 14 برگچه می باشد که در انتهای آن پیچک قرار دارد . گلهای عدس رنگ سفید و دارای رگه هایی به رنگ بنفش است . میوه آن غلاف کوچکی است و معمولا در هر غلاف 1 تا 3 عدس وجود دارد .
عدس دو نوع است :
عدس رسمی که دانه آن گرد و نسبتا درشت است و رنگ آن سبز مایل به زرد است .
عدس ریز یا عدس قرمز که دانه های آن ریز و به رنگ قرمز می باشد .
خواص داروئی:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۲ ، ۰۲:۱۱
امیرحسام شفیعی

هضم بهتر غذا

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۰۶ ق.ظ
همه ما در طول زندگی با مشکلات گوارشی مواجه می‌شویم. مشکلاتی از قبیل یبوست، سوءهاضمه و سوزش ۱۰ توصیه برای هضم بهتر غذامعده. در این مواقع دنبال راه‌حل‌هایی می‌گردیم تا این مشکلات ناخوشایند را رفع کنیم. در این مطلب کوتاه چند توصیه برای مقابله با مشکلات گوارشی و هضم بهتر غذا برایتان داریم.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۲ ، ۰۲:۰۶
امیرحسام شفیعی

خواص خاکشیر

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۰۳ ق.ظ

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی موادغذایی انستیتو تغذیه ایران گفت: مطالعات نشان داده است که خاکشیرخواص خاکشیر چیست ؟ دارای خاصیت ضد میکروب است از این رو استفاده از آن در هنگام تب موجب کاهش دمای بدن می‌شود

 دکتر نسرین حاج سید جوادی افزود: بعضی از مردم با خاصیت خنگ‌ کنندگی، ضدعطش و صفرابر خاکشیر آشنا هستند و به همین دلیل آن را در فصل تابستان در برنامه‌های غذایی خود می‌گنجانند و آن را به صورت شربت میل می‌کنند.

وی اظهار داشت: خاکشیر یا خاکشی در اکثر نقاط ایران رویش دارد و دارای اسید چرب است و از نظر طب قدیم ایران گرم است.

حاج سید جوادی ادامه داد: خاکشیر از قدیم به عنوان اشتهاآور، مقوی معده، ضد تب، ملین و در مشکلات سوء هاضمه مورد استفاده بوده است. در زمان قدیم از این خاکشیر برای درمان اسهال خونی نیز استفاده می‌شده است.

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۲ ، ۰۲:۰۳
امیرحسام شفیعی

تنظیم ضربان قلب

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۰۲ ق.ظ
تپش قلب، بالا بودن یا نامنظم بودن ضربان قلب نشانه بیماری این عضو بدن است. برای برطرف کردن این مشکل می ۱۰خوراکی تنظیم کننده ضربان قلبتوانید از مواد غذایی تنظیم کننده ضربان قلب استفاده کنید. این مواد غذایی آرام بخش است و در تنظیم ضربان قلب موثر است. قلب مانند یک ماشین است که با سرعت خاص عمل می کند. افزایش سرعت یا نامنظم شدن حرکت آن می تواند در عملکرد این  ماشین اشکالاتی به وجود آورد.

گاهی بالا رفتن ضربان قلب، پیش از وقوع یک حمله قلبی به وجود می آید و فرد به علت استرس دچار افزایش ضربان قلب می شود. علاوه بر آن بالا بودن غیرطبیعی فشار خون نیز می تواند علت بی نظمی ضربان قلب باشد. در این مطلب به چند ماده غذایی مفید برای تنظیم ضربان قلب اشاره شده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۲ ، ۰۲:۰۲
امیرحسام شفیعی

خواص جو

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۵۶ ق.ظ

جو خواص متعددی دارد و به علت داشتن فیبر، ماده معدنی و انواع ویتامین ها، مکمل غذایی عالی به حساب میخواص جو  آید. از طرفی مصرف جو باعث کاهش وزن نیز می شود.

به نقل از سایت «یاهونیوز»، آب جو طبیعی، ادرارآور است و تعادل مایعات را در بدن حفظ می کند.

التهاب معده را تسکین می دهد و سموم بدن را دفع می کند.

به طور طبیعی روند پیری را به تاخیر می اندازد. از بروز چین و چروک پیشگیری می کند، سموم را از پوست دفع می کند.

آب جو با تب مقابله می کند. به همین علت است که به افراد بیمار توصیه می شود آب جو مصرف کنند. آب جو طبیعی انرژی بدن را تامین می کند و با پایین آوردن حرارت، بدن را خنک می کند.

حاوی کلسترول پایین است. فیبر موجود در آن کلسترول اضافه بدن را دفع می کند. پس با مصرف زیاد آب جو، کلسترول خون نیز کاهش پیدا می کند.

با ایجاد سیری باعث کاهش وزن می شود.

منیزیم موجود در آن در مقابل آنزیم های تنظیم کننده میزان انسولین واکنش نشان می دهد. بنابراین مصرف زیاد آب جو، خطر بروز دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

منبع عالی آنتی اکسیدان است. مصرف منظم آن از بروز سرطان پیشگیری می کند.

سرشار از فیبر طبیعی است که برای سیستم قلبی عروقی مفید است. به عنوان مثال برای درمان تصلب شرایین مفید است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۲ ، ۰۱:۵۶
امیرحسام شفیعی

خواص هل

سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۵۰ ب.ظ
هل گیاهی است که در مناطق حاره و گرم می روید . وطن آن هندوستان می باشد و حدود 80% مصرف هل دنیا از هلهندوستان صدر می شود
این گیاه پایا و علفی است که ریزوم آن ساقه های هوائی مانند برگ بهم پیچیده گاهی تا ارتفاع 4 متر خارج می شود
یک یا دو ساقه گل دهنده از قاعده ساقه های هوائی خارج می شود که دارای گل های کوچک برنگ سفید یا سبز روشن می باشد
میوه هل بیضی شکل ، مانند قلب و برنگ زرد یا سبز روشن بطول 1-2 سانتیمتر است . دانه های معطر و مطبوعی برنگ قهو های مای به قرمز در آن وجود دارد که به مصرف ادویه و خوشبو کردن مشروبات و غذاها یم رسد
خواص داروئی:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۵۰
امیرحسام شفیعی

خواص کاهو

سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۴۵ ب.ظ
مدارکی که بدست آمده از شش قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می شده است و یک قرن قبل از میلاد به روم راهکاهو یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است . کریستف کلمب تخم کاهو را به دنیای جدید برد بطوریکه از اوائل قرن پانزدهم میلادی کاهو در هائیتی و باهاما کشت می شده است . کاهو گیاهی است یکساله که دارای برگهای پهن و دراز و سبز روش می باشد و با طعم کمی شیرین .
انواع مختلف کاهو که در حال حاضر در آمریکا کشت می شود حدود 16 نوع می باشد که در تمام طول سال وجود دارد، روی هم رفته دو دسته کاهو وجود دارد :
1-کاهوی پرورشی و اهلی که در سالاد استفاده می شود که کاهوی گرد Head Lettuce و کاهوی ایرانی Romano Lettuce از انواع مهم آن است .
2- کاهوی وحشی یا کاهوی خودرو
کاهوی ایرانی از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است . کاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد زیرا دارای مقدر زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می کند .
خواص داروئی:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۴۵
امیرحسام شفیعی

خواص کیوی

سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۳۸ ب.ظ
کیوی سرشار از ویتامین ث می باشد. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تاحدی کمتر از موز است. همچنین دارای کیویویتامینA ، ویتامین E ، کلسیم ، آهن و فولیک اسید می باشد.
کیوی خام نیز دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین است که ازنظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید است اما احتمال دارد برای بعضی از افراد آلرژی زا باشد. بویژه افرادی که به پاپایاس یاآناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه هم هستند.
این آنزیم که براثر پختن میوه به سرعت از بین می رود استفاده از کیوی خام را در دسرهای حاوی شیر یا هر محصول لبنی دیگرنامناسب می کند.این آنزیم در عرض چند دقیقه درحالیکه بوی بسیار بدی تولید می نماید شروع به حل کردن پروتئین شیر می کند.
کیوی ، سیستم حفاظتی بدن را تقویت می کند و از بروز سرطان جلوگیری می نماید.
پادزهر سیگار
سیگاری ها نیاز به ویتامین C بیشتری دارند. زیرا مواد سمی ، مخصوصاً رادیکال های آزاد موجود در دود سیگار ویتامین ها را از بین می برد . بنابراین سیگاری ها حدوداً باید ، 40% ویتامین C بیشتری ، مصرف کنند.
این مقدار با خوردن
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۳۸
امیرحسام شفیعی

خواص نمک

سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۳۰ ب.ظ
نمک (ملح)غذای خود را با نمک آغاز کن زیرا شفای هفتاد و دو درد در آن است. که از آن جمله اند : جنون ، جذام ، برص ، گلودرد ، دندان درد ، دل درد ، لک و پیس چهره و گزش عقرب و برای این منظور آنرا با آب خمیر کرده و بر موضع مینهند و اگر مردم میدانستند که چه چیز در نمک است در بکار بردن آن بعنوان تریاق مبالغه میکردند.
مصرف نمک قبل از خوردن غذا برای پیشگیری از بسیاری بیماریها مفید میباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۳۰
امیرحسام شفیعی